Flóra & fauna Gyalogtúra

Velika Planina – A túra, amin beleszerettem a szlovén tavaszba

Amilyen egy lelkes, koránkelő, az első felvonóval a frissen ratrakolt pályán csúszni vágyó síelőnek a pályaszállás, olyan egy lelkes, koránkelő túrázónak a turistaútvonal közvetlen közelében lévő erdei szálláshely. Pont, mint amilyet sikerült kifognunk – még tavaly előre kinéznünk a térképen – az ötnapos szlovén utazásunk első két éjszakájára.
A Kamnik-Savinja Alpok szívében, mindössze 30 km-re Ljubljanától, a sebesen haladó Kamniška Bistrica folyó forrásától pár kilométerre, a túraleírások szerint kihagyhatatlan célpont, a Velika Planina fennsík alatt találtuk ezt a cuki, egyszerű, ám gyalogtúrázásaink tökéletes bázisául szolgáló házat.
A Kraljev Hrib vendégház nemcsak kisebb franciaágy méretű miniszobákat, de sátor és lakóautó helyeket is kínál az ide betérőknek, de mivel a tervünk az volt, hogy reggeltől estig a közelébe se nézünk a szállásnak, mi a mininél is minibb miniszobát választottuk közös fürdővel.

Hegyre fel
Reggel 9-kor, a ház teraszán lekotyogtatott kávé és villámreggeli után nem volt más dolgunk, mint megkerülni a házat, és pár méter séta után bevetni magunkat az erdőbe, az 1666 méteren lévő Velika Planinára vezető turistajelzésre. A tábla szerint a háztól mindössze 3,5 óra gyaloglásra – több mint 1000 méterrel magasabban – várt minket Szlovénia legnagyobb fennsíkja, és a jellegzetes, zsindelytetős pásztorszállások több mint százas csoportja, mely egész Európában egyedülállónak számít.
Úgy számoltuk, hogy a 9-es indulással, növényfotózással, függőágyazással és a viszonylag nagy szintemelkedéssel is kalkulálva fent leszünk max. 4,5 óra alatt, fent gyorsan ebédelünk egyet, körbenézünk, majd legkésőbb fél 3 körül ugyanazon az úton, amin felértünk, elindulunk lefelé, és a gyorsabb lehaladást követően 5-kor már a hideg Union sört kortyolgatjuk a házunk teraszán.
Hát persze, hogy nem értünk fel (és le sem, de erről kicsit később)…
A nagyobb szintemelkedést meglepően jól viseltük, az árnyékos völgyben, a jegesen roppanós talajon egész könnyen ment volna a haladás, de a látvány a tervezettnél jóval többször fogta vissza a tempónkat a nagyjából 6 km-es hegymeneten.
Hol egy nagy kiterjedésű medvehagymamező, 1000 méterrel a tengerszint felett hatalmas tőzikés, kicsivel fentebb az első hófolt, még fentebb egy újabb tőzikés, az első napsütötte kilátópont, a meredek lejtőn lefelé száguldó ebike-os vagy az egyre erősödő szél, és végül a leírhatatlan szépségű, millió-millió krókusz látványa lassított minket.

Indulunk
Az árnyékos völgyből kiértünk a napra. 1000 méteren járunk.
Függőágyazás vol.1.
Zöld hunyor (Helleborus viridis)
Készülnek a tőzike-fotók
Tavaszi tőzike
Készülnek a krókusz-fotók
Csodahely
Csodahunyorok
Függőágyazás vol.2.

Végül úgy 5 óra alatt értük el a híres pásztorkunyhókat, és a meglehetősen szeles-havas Velika Planinát.
A hegymenet során megint szinte egyedül koptattuk az ösvényt, de a “Nagy fennsíkon” már többen voltunk. Erre az alpesi legelőre és a fennsík legmagasabb csúcsára, a Gradiščére (1666 m) ugyanis nemcsak gyalogszerrel, de a foglalt szálláshelyünktől kb. 5 perc sétára lévő felvonóval mindössze 5 + 15 perc alatt fel lehet suhanni (először 1407 méterre kabinos, majd 1612 méterre beülős nyitott felvonóval). Sokan inkább ezt a lehetőséget választották, hogy eljussanak a szétszórtan elhelyezkedő, különleges formájú fakunyhókhoz, étteremhez, turistautakhoz.

Némelyik ház szálláshelyként, pályaszállásként működik
Zeleni Rob étterem a felvonó felső állomásán

Hegyről le…
A több, mint 5 órás felgyaloglás után a szuperszeles fennsíkon kb. 20 percet töltöttünk, és ez pont elég volt arra, hogy jól megtárgyaljuk a lefelé útra vonatkozó lehetőséginket. Arra jutottunk, hogy – bár pazar “kis” utunk volt a piros jelzésen – a lemenetre egy rövidebb (kb, 3,5 km-es) útvonalat választunk a fő a változatosság jegyében.
Számoljunk csak! Felfelé 6 km-en több mint 1000 m szint a fennsíkra, visszafelé fele ekkora táv, de a szint ugyanannyi, csak lefelé.
Mindegy, menjünk. Botokat előkészíteni, cipőket szorosabbra venni, gatyafék bekapcsol, és irány a mi kedves kis szálláshelyünk, a terasz, a sör, sunshine-happiness 🙂
Nem szeretnék hosszan értekezni erről az útról, röviden-tömören: ultra szívás volt. Így utólag persze elég vicces és izgalmas is, de ott, akkor, eléggé kész voltam.

Le
Egy kis szusszanás, aztán megint meredeken le
Még tovább le
Medvehagymás finish

Jártam már ilyen magasságban, és gyalogoltam ezer szintet fel/le is, de ezt az utat még sokáig emlegetni fogom. Hol fenéken, hol a körmömet a vastag, száraz avar alatt megbújó gyökerekbe vájva, káromkodva, majd újra gatyaféken, fohászkodva, az ujjaimat a vékony fatörzsek köré fonva, fohászkodva, majd egy botomat véletlenül a szakadék felé ejtve és megint káromkodva, de végül nagy nehezen leértünk.
Fél 7-kor tettük le magunkat a mi kedves kis házunk cserépkályhája mellé, ültünk ott vagy 2 órát, míg a combom és az elmém végre észhez tért a lejtmenetből.
De bárhogy is értünk le, bármennyit is káromkodtam, és bármennyire is nehezen adta magát lefelé ez a hegy, belopta magát a szívembe, a Velika Planinára fel- és lemenetben én bizony beleszerettem a szlovén tavaszba.